Jdi na obsah Jdi na menu
 


Makrobiotika – strava vyvolených III.

Makrobiotika a tuky

autor: Markéta Sulánská    www.sulanska.com

Makrobiotika není jen zdravá, ale je také krásná. Každý, kdo se stravuje podle makrobiotických zásad je štíhlý a jeho oči září. Vitalita a spokojenost jsou dary, které tato strava přináší.
 
Tuky jsou stále více diskutovaným problémem celé západní kultury. Obezita, diabetes, rakovina, autoimunitní onemocnění. To vše jsou následky konzumace velkého množství nezdravých tuků v kombinaci s rafinovanými cukry. Po zimě nalézáme na internetu takové množství fungujících diet a farmak na hubnutí, že vzniká dojem, že jsme celou zimu leželi v posteli a jedli hranolky.
 
To, co způsobuje nadměrné ukládání tuku v těle, jsou tuky živočišné v podobě sýrů, jogurtů, mléka a masa. Tělo tyto tuky zpracovává mnohem obtížněji než tuky rostlinné a ty se pak spolu s hlenem, který vzniká vždy s konzumací všech mléčných výrobků, podílejí na onemocněních a nevyváženostech v těle, včetně nadváhy.
 
Nezávislé studie a statistiky ukazují, že počítat kalorie je stejně nesmyslné jako dělit stravu. Nejde ani o to kolik co obsahuje tuku, ale v jakém složení se do těla dostává. To znamená, že například tuk obsažený v celozrnných obilovinách se v těle rozkládá přirozeněji a postupně než vyrobené máslo nebo margaríny. Nízkotučné jogurty jsou pravda tuků zbaveny, ale cukry a výrobní proces těchto „zdravých“ potravin vytvoří chemicky přetvořený paskvil.
 
Co tedy jíst a jaké tuky používat? Jediné tuky, které máme ve špajzu, jsou rostlinné oleje ZA STUDENA LISOVANÉ!!  Na smažení a pečení používáme slunečnicový olej od Pro-bia, který se nepřepaluje. Na běžné vaření oleje sezamový a olivový. Na saláty střídáme dýňový, z vlašských ořechů nebo jiné chuťově výrazné oleje. Co je však v makrobiotice důležité je vyváženost, tedy množství v jakém oleje používáme. Všeobecně platí, méně znamená více. Průměrně jednu polévkovou lžíci na dvě porce na jedno vaření.
 
Vzhledem k tomu že makrobiotika je postavena na konzumaci celozrnné rýže a obilovin, je vyvážený příjem tuků (a všech dalších živin a minerálů) zaručen.
 
CITACE:
 Nasycené tuky, které nacházíme ve většině druhů masa a ve všech mléčných produktech, bychom měli ze stravy vypustit. Stejně jako polynenasycené mastné kyseliny v margarínech a ztužených olejích. Tuky tvoří kolem 40% moderní stravy. Podle lékařských studií nesou také hlavní vinu na dnešních civilizačních problémech. Včetně srdečních chorob a rakoviny. Naproti tomu celá obilná zrna, luštěniny, ořech\y a další semena samy obsahují ideální podíl tuku, vhodný pro denní příjem. Používáme-li při vaření tuk pravidelně, pak by měl být za studena lisovaný a nerafinovaný, například sezamový.(Michio Kushi)
 
Ze všech výživových faktorů, které byly epidemiologicky přiřazeny k rakovině na různých místech, byl tuk studován pravděpodobně nejdůkladněji a přímá souvislost u něj byla zaznamenána nejčastěji. (National Research Council)